Ta złota substancja jest znana ludziom od zarania dziejów. Pierwsze zapiski na temat miodu pojawiają się w czasach starożytnych. W starożytnej Grecji był uważany za pokarm bogów, a w Egipcie składano go w darze Faraonom. Jego wspaniałe właściwości lecznicze doceniali starożytni i nie bez powodu nosi miano jednego z najstarszych lekarstw.
 

Co jest w miodzie takiego niezwykłego, że czyni go tak wyjątkowym?


Przede wszystkim to, że jest naturalny, bardzo szybko wchłania się bezpośrednio do krwioobiegu, zawiera biopierwiastki takie jak żelazo, magnez, wapń, potas, fosfor, a także kluczowe dla nas aminokwasy, enzymy i kwasy organiczne. Miód może być spożywany przez diabetyków gdyż w ok 80% składa się z glukozy i fruktozy. Wszystkie te odżywcze dobrodziejstwa, mają niesamowity wpływ na cały nasz organizm! Jaki?
 
  • Dostarczają naturalną Energię
  • Poprawiają koncentrację i dają paliwo dla mózgu
  • Przyspieszają regenerację organizmu
  • Są źródłem biopierwiastków takich jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas
  • Działają oczyszczająco i kojąco
  • Działają przeciwzapalnie, uodparniająco i przeciwalergicznie
  • Polepszają krążenie krwi i obniża ciśnienie.
  • Poprawiają samopoczucie i wygładzają cerę

Supermoc miodu może być wykorzystywana zarówno podczas jak i po wysiłku fizycznym. Głównym paliwem, jakie napędza nasz organizm do wytężonej pracy są węglowodany. Dlatego ważne jest, aby były dobrej jakości, a proces ich wchłaniania nie trwał długo. 

I tu Miód zdecydowanie odbiega od powszechnie znanego,  używanego w kuchni cukru, który w 99,8% składa się z sacharozy i wchłania się ok 2 godzin, podczas gdy glukoza i fruktoza zawarta w miodzie przenikają do krwi już po 15 min. Podczas wysiłku mięśnie czerpią energię z glukozy obecnej we krwi oraz z glikogenu zawartego w wątrobie. Po wysiłku należy pamiętać, aby poddać się procesowi regeneracji i uzupełnić utracony glikogen. Miód spisuje się tu doskonale, a jego dodatkowym atutem są liczne pierwiastki i aminokwasy, które:

 
  • Zapobiegają osłabieniu i bólu mięśni
  • Chronią organizm przed odwodnieniem
  • Regulują pracę serca oraz zmniejszają pobudliwość nerwową i mięśniową.
  • Przyczyniają się do utrzymania właściwego ciśnienia krwi i równowagi organizmu.
  • Przyspieszają proces regeneracyjny organizmu.

Jak stosować miód?


Miód możemy spożywać we wszelakiej formie, najpopularniejszą jest chyba napój z miodu, wody i cyrtryny, który będzie bardzo dobrze nawadniał, dostarczy wszystkich niezbędnych makroskładników, da nam mnóstwo energii oraz przyspiesza regenerację potreningową.

Miód można również spożywać smarując na różnorodne pieczywo, dodawać do wypieków oraz mieszać z płynami. Należy przy tym pamiętać, że wysoka temperatura może osłabić jego wspaniałe właściwości.

Kilka słów od ekspertów. Cytat z artykułu Bogdana Kędzia i Elżbiety Hołderna-Kędzia:

(…) energetyczne i odżywcze walory miodu cenione są przez sportowców. Produkt ten wzmacnia potencjał fizyczny i wytrzymałość zawodników, zarówno w czasie treningu, jak i w trakcie zawodów. Spożycie go po wysiłku umożliwia w krótkim czasie ustąpienie objawów zmęczenia i szybką odnowę wydatkowanej energii. Badania wykazały, że miód przyjmowany pomiędzy zawodami lub w przerwach meczów pozwalał na podwyższenie efektywności i lepszą tolerancję ponownego wysiłku.
Liczni autorzy wskazują na przewagę miodu nad innymi produktami spożywczymi podawanymi sportowcom. W ocenie produktów przynoszących szybko dużą ilość energii, bez wywoływania dolegliwości trawiennych lub innych reakcji ubocznych, miód w skali 1-10 otrzymał 9 punktów, glukoza 7,5 punktu, a cukier buraczany (sacharoza) tylko 4,5 punktu. Korzystne działanie miodu uzasadniają także badania efektywności zawodników. Po podaniu miodu efektywność oceniono na 48%, podczas gdy po podaniu fruktozy, glukozy lub sacharozy, była ona zauważalna w niewielkim stopniu (poniżej 20%).


Źródło: Postępy Fitoterapii 4/2006, s. 213-222

Nasze produkty: Miód z pyłkiem kwiatowym